Flap Tedavisi

Megadentist ile mutlu gülümsemelere imzanızı atın!

Ağız sağlığı, insan sağlığı açısından son derece önemli bir konudur. Sağlıklı bir ağız, sağlıklı beslenmenin anahtarıdır.

Flap tedavisi ile diş etlerinizi ve diş köklerinizi temizlemeni sağlayarak yediklerinizden daha iyi tatlar alabilirsiniz.

Flap Tedavisi Nedir?

Diş eti cerrahisinde önemli bir konu olan flap tedavisi, diş etlerinde oluşan cepleri düzeltmek ve diş etlerini eski, sağlıklı formuna kavuşturmak için gerçekleştirilen bir operasyondur. Diş eti dokusunun dişten ayrılmaya başladığı noktalar, diş cepleri olarak adlandırılır. Doku kaydırma olarak da bilinen bu operasyon ile temel amaç diş etlerini sağlıklı bir forma kavuşturmaktadır.

Diş ceplerinde çeşitli sebeplerle zaman zaman kaymalar meydana gelebilir. Kanamaya ve ağrıya neden olan bu ağız deformasyonu, herhangi bir şekilde tedavi edilmezse ilerleyen dönemlerde ciddi diş eti hastalıklarına, dişi destekleyen kemik dokusunun zarar görmesine neden olabilir. Flap tedavisinin temel amacı, diş etlerinde oluşan cepleri yok etmek ya da olabildiğince aza indirmektir.

Ağız içindeki doku tahribatının giderilmesini sağlayan bu flap operasyonu ile sağlıklı bir ağza sahip olabilirsiniz. Genellikle lokal anestezi ile gerçekleştirilen flap tedavisi, genel anlamda 6 aşamadan oluşmaktadır.

Flap Tedavisi Aşamaları

Flap tedavileri, genellikle 6 aşamadan oluşur. Flap operasyonu aşamalarını şu şekilde sıralayabiliriz:

• İlk olarak cerrahi müdahaleyi yapacak olan periodontist cerrah, ameliyat yüzeyini çeşitli antiseptik ürünler ile temizlenir.
  • Ameliyat edilen diş eti bölgesinin kenarlarına iki dikey ve iki yatay kesi atılarak kemik cebindeki granülasyonlar temizlenir.
  • Ardından diş kökünde biriken tartar çıkarılır ve orijinal şekline getirilerek parlatılır.
  • Ameliyat esnasında doktor, kemik dokusunda herhangi bir hasar tespit ederse nakil materyaller yardımıyla onu eski haline getirir.
  • Yara yüzeyi antiseptik solüsyonlarla yıkanarak, diş etleri dikilip periodontal bandaj uygulanarak operasyon tamamlanır.
  • Kesilere atılan dikişler ise ameliyattan sonra onuncu günde alınır.

Flap Tedavisi Sonrası Ağız Bakımı

• Ameliyat sonrasında yara yüzeyine 20 dakika boyunca periyodik olarak jel buzlar ile soğuk kompres uygulayın.
  • Rahatsızlık ve ağrı oluşursa, ağrı kesicileri kullanım talimatlarına uygun olarak kullanabilirsiniz.
  • Ameliyattan sonraki ilk sekiz saat ağzınızı çalkalamayın ve tükürmeyin Tuzlu su ile bir süre nazik bir biçimde gargara yapın.
  • Kanamanın ve kötü yara oluşmasının önüne geçmek için sigara kullanmayın
  • Fiziksel efor harcamaktan kaçının. Flap ameliyattan sonraki üç gün sıcak banyo yapmayın.
  • Katı yiyeceklerden kaçının. Bir süre sıcak içecekler ve yiyecekler tüketmeyin.
  • Dişlerinizi yumuşak kıllı bir fırça ile fırçalayarak diş etlerinize
  • Düzenli olarak ağzınızı çalkalayın ve doktorunuzun önerdiği ilaçları alın.

Periodontoloji, dişleri çevreleyen sert ve yumuşak dokuların klinik ve mikroskobik yapısını inceleyen, bu dokuları etkileyen hastalıkları teşhis eden, tedavilerini uygulayan ve sonrasında kazanılan sağlığın idamesini sağlayan diş hekimliği dalıdır. Periodontal hastalık ise, diş eti ve dişleri çevreleyen bu yumuşak ve sert dokuları etkileyen iltihabi durumdur.

Diş taşının oluşma nedeni, tükürük içindeki birtakım proteinlerin dişe yapışması ve zamanla bazı bakterilerin bu yapışkan tabakaya yerleşmesidir. Birden fazla bakterinin bir araya gelmesiyle oluşan tabaka zamanla ilerler. Dişlerin düzenli fırçalanmaması, ağız ve diş bakımının aksatılması gibi faktörler diş taşı oluşumu için uygun zemin hazırlamaktadır.

En sık görülen diş eti hastalıkları, gingivitis, kronik periodontitis, agresif periodontitistir.

Gingivitis: Periodontal hastalıkların en hafif seyreden şeklidir. En önemli nedeni mikrobiyal dental plaktır. Diş etinde ödem, kırmızı renk, parlaklık, fırçalama sırasında veya kendiliğinden kanama ve ağız kokusu ile fark edilir. Bu dönemde ağrı ya hiç yoktur ya da çok azdır. Gingivitis, tedavi ve doğru ağız bakımı ile tam olarak tedavi edilebilir. Ayrıca, diş etine batan cisimler de diş etinde abse ve akut ağrı meydana getirebilir.

Kronik periodontitis: En sık görülen periodontitis tipidir. Erişkin yaştaki bireylerin çoğunda mevcuttur. Çok yavaş ilerler, belirtileri geç ve zor fark edilir veya normal zannedilerek önemsenmez. Bu nedenle bazen tedavide geç kalınmış olunabilir. Dişi çevreleyen destek dokuların enfeksiyonu ve yıkımıdır. Sırasıyla diş eti, diş etini dişe bağlayan ve diş kökünü diş kemiğine bağlayan lifler ve diş kemiği eriyerek cep meydana gelir. Diş eti altındaki kök yüzeyi üzerinde mikrobiyal dental plak ve diş taşları, aynı zamanda cep boşluğu içinde bakteriler ve yiyecek artıkları birikerek ve çoğalarak bu enfeksiyonun daha derin dokulara ilerlemesine ve dişin kemik desteğinin azalmasına neden olur. Belirtileri; koyu kırmızı, morumsu diş eti rengi, diş eti çekilmesi/büyümesi, dişlerde aralanma, uzama, dönme, sallanma, fonksiyon bozukluğu, dişler arasına ve cepler içine yiyecek artıklarının dolması, abse oluşumu, ağız kokusu, estetik bozukluk olarak sıralanabilir.

Agresif periodontitis: Daha az sıklıkla ama daha şiddetli şekilde ve genç bireyleri etkileyen periodontitis tipidir. Bu durum kalıtsal da olabilir. Bireyler sistemik olarak sağlıklıdır. Yerel ve yaygın olmak üzere 2 tipi vardır. Yerel tipinde diş eti ile ilişkili klinik belirtiler az, ama cep derinliği ve kemik yıkımı ileri boyuttadır. Yaygın tipinde ise, hem klinik belirtiler de fark edilebilir düzeydedir hem de kemik kaybı daha çok sayıda dişi etkilemiştir. Tedavisi kronik periodontitise göre daha zor ve karmaşıktır.

Diş eti kanaması, diş eti hastalıklarının habercisi olabileceği gibi başka sağlık problemlerine bağlı olarak da ortaya çıkabilmektedir. Yanlış fırçalama, diş ipinin çok sert kullanılması ya da protezlerin yanlış kullanımı diş eti kanamasına yol açabilir.

Diş eti şişmesinde akla ilk gelen, diş eti hastalıklarıdır. Şişmeyle birlikte ağrı ve kızarıklık gibi semptomlarda görülebilmektedir. Başka bir sağlık probleminin de habercisi olabilecek bu durumla karşılaşıldığında vakit kaybetmeden diş hekimine gidilmelidir.

Dişleri saran dokunun dişi veya diş kökünü açığa çıkartarak geri çekilmesine diş eti çekilmesi denmektedir. Diş eti çekilmesi sonucunda, dişlerde ya da diş eti çizgisi arasında boşluklar oluşabilir. Bu boşluklar ise bakterilerin kolayca yerleşip birikebileceği bir alan oluşturmuş olur. Diş eti çekilmesi tedavi edilmez ise dişleri destekleyen doku ve kemik yapıları ciddi hasarlar görebilir bu da diş kaybına neden olabilir.